Sürücüsüz (Otonom) Araçlar -2

Oto YorumlaOto Yorumla isimli üyenin profilini görmek için tıklayınız.
profil.png 6 Kasım 2016, 23:19 Beğenmek için üye girişi yapmanız gerekmektedir... 0 Bu işlem için üye girişi yapmanız gerekmektedir...

2015 Mart ayında Audi SQ5, Goldan Gate köprüsünden Manhattan' a 9 gün sürecek 5470 km'lik bir yolculuğa çıktı. Yolculukta, günlük hayatta karşılaşacağınız türden tüm engeller mevcuttu. Yol yapım çalışmaları, otoyollar, şehir içi trafiği, şerit değiştirmeler.
Bu yolculukta eksik olan tek şey ise direksiyondaki eller idi.

Çok yakın zamana kadar sürücüsüz araçlar bilimkurgu masalı gibiyken, kısa zaman içerisinde otonom araç teknolojisindeki hızlı gelişmelere bağlı olarak kaçamayacağımız bir gerçek olarak karşımızda duruyor. Audi, Amerika'nın bir ucundan diğerine seyahatinin %99 unu otonom modda yaptı.

Amerikan hükümeti de otonom araçları tanıma konusunda adımlar atmaya başladı. 2016 Şubat ayında Amerikan Taşımacılık Departmanı yapay zekâ taşıyan Google un sürücüsüz araçlarını resmiyette sürücü olarak tanıma kararı aldı. Eylül 2016 da da sürücüsüz araçlar hakkında hazırlanmış en kapsamlı ulusal hareket planını hazırladı.

Bu sürücüsüz araçlarla ilgili adaptasyon süreci Mayıs 2016 da meydana gelen ölümcül trafik kazası ile detaylı olarak inceleme altına alındı. Bu kazada Joshua Brown, otomatik pilot modundaki Tesla S model otonom aracı ile tıra çarparak hayatını kaybetti.

Bu kaza gösterdi ki karmaşık teknolojik ve sosyal engeller sürücüsüz araçların yaygınlaşma sürecinin karşısında duruyor. Daha sonraları yayınlanan bir Autopilot güncellemesinden sonra, büyük ihtimal o kazaya da engel olurdu şeklinde açıklama yapıldı.
Tartışmalara rağmen tartışmasız olan tek gerçek var. Otonom araçlar burada karşımızdalar ve birçoğu da yolda geliyor.

Singapur, Pittsburgh ve Pennsylvania da kendi kendine giden taksiler yolcu taşımaya başladı ve düzinelerce şirket 2020 yılına kadar otonom arabalarla olan bu tür planlarını devreye sokacak.

Ford 2021 de; tamamen otonom olan 5.seviye yani direksiyon simidi olmayan, fren pedalı olmayan ve sürücü ihtiyacı olmayan araçların seri üretimine geçeceğine yönelik niyetini açıkladı. BI Intelligence den açıklanan bir rapora göre o tarihlerde yollarda 10 milyon otonom araç olacak.

Otonom sürüşün çok eskiye dayanan bir geçmişi var. İlki yaklaşık bir asır önce 1925 deki radyo anteni ile desteklenen ilk otomobil formu. Ve bugün teknolojinin gelmiş olduğu nokta on yıllarca süren gelişim aşamasının sonucudur. 1989 da Carnegie Mello, sinir ağları şeklindeki network u geliştirerek otonom araçları kontrol eden yapıyı kurmuştu. 1990 da ise Amerika’yı bir uçtan diğerine gidebilen otonom araç yollara çıkmıştı bile. 


Bununla birlikte son yıllardaki çok çeşitli faktörlerin birleşmesi otonom araçların yaygınlaşmasında, kolay kabul edilmesinde önemli rol oynadı ve oynamaya devam ediyor.

Mobil Telefonlar: Mobil teknolojinin, düşük enerjili işlemciler, bilgisayar çipleri ve kameraların sayesinde ucuz ve heryerde bulunabilen ve herkes tarafından ulaşılabilen bir teknoloji olarak inanılmaz şekilde yaygınlaşması.

Kablosuz internet: 4G networkler ve kablosuz teknolojisi internete erişimi hiç olmadığı kadar kolaylaştırdı.

Otomobillerdeki bilgisayar sistemleri: Bugün çok yeni araçta, geri görüş kamerası, ön arka park sensörleri, otomatik park etme teknolojisi ve aracın çevresindeki objeleri tespit eden çeşitli diğer teknolojiler.

Haritalar: Dijital harita ve navigasyon programları ister aracınızda olsun ister de telefonunuz daki google maps programı gibi uygulamalar olsun oldukça iyiler ve stabil çalışıyorlar.

Derin Öğrenme: Bugün bazı bilgisayarlar, insanlardakine yakın bir şekilde algıları kullanma yeterlilik seviyesine sahipler. Bugün bir araç, çevresindeki dünyayı izleyebilir ve yürüyen insan ile bisikleti, ağaç ile parkmetreyi ayır edebilir ve sınıflandırabilir. Hem de bir insan kadar başarılı şekilde ya da bazı durumlarda daha da iyi olarak.

California üniversitesinden yrd.prof ve IEEE üyesi Jeffrey Miller, teknolojinin, sonunda bu iş için yeterince olgunlaştığını söylüyor. Yakın geçmişte otomobillerin otomatik far, adaptif cruise kontrol, şerit ikazı gibi çok çeşitli akıllı teknolojiler ve özellikler taşımasına rağmen, teknolojinin artık daha da güvenilir ve uygun maliyetli olduğunu da sözlerine ekliyor. 

Yorumlar

*
*
*
*